השראה שקיבלתי ממוכרי נעליים באפריקה כדי לקדם הטמעת שיטות מתקדמות להתייעלות תפעולית

אורנה קמין, מנכ"לית OK יועצים לניהול

לפני כשנה, החלטנו לפתוח בחברת OK יועצים לניהול מחלקה שעוסקת במצוינות תפעולית תוך שימוש במתודולוגיות מתקדמות כגון לין, קייזן, תורת האילוצים, נתונים בזמן אמת ועוד. התקשרתי למספר עמיתים שלי שעוסקים בתחום ושמעתי תגובות כגון: בארץ אין מודעות לנושא, קשה מאד לשכנע מנהלים להיכנס לתהליכי שיפור עמוקים, תחשבו טוב אם כדאי לכם..

נזכרתי בסיפור על שני מוכרי נעלים שנשלחו לאפריקה לפני כמאה שנה כדי למכור נעלים. אחרי מספר ימים התקשר מוכר אחד לבוס שלו ואמר: אני חוזר הבייתה. כולם כאן יחפים. אין למי למכור נעלים.

מוכר הנעלים השני, גם הוא התקשר לבוס שלו ואמר: WOW! איזו הזדמנות! כולם כאן יחפים וזקוקים לנעליים. הפוטנציאל אינסופי.

מכאן ההשראה שקיבלתי – דווקא בגלל שהשטח פנוי, אנחנו נכנסים!  מאז עשינו מספר פרויקטים מאד מוצלחים שהביאו תוצאות בשורה התחתונה. פרטים והמלצות במערכת.

דוגמאות להצלחות בארץ

להלן מספר דוגמאות מהצלחות שבוצעו על ידי צוות היועצים:

  • הגדלת התפוקה בייצור ב 27% ע"י התמקדות בזרימה ומעבר לקו יצור רציף  (OPF) One Piece Flow.
  • הקטנת זמן ה-Set Up  של מכונות בייצור ב 57% ע"י ביצוע משימות מקדימות.
  • הגדלת נצילות מכונה ב 32% בריצפת יצור ע"י הוספת לוחות ביצועים עם נתונים בזמן אמת.
  • הדרכה ושילוב העובדים בשיפור מתמשך הביא להסרת ההתנגדות לשינויים ולהגדלת התפוקה היומית על ידי ייצור מוצרים באיכות של 100% (ללא צורך בעבודה חוזרת)
  • שינוי תהליך NPI (העברה מפיתוח לייצור) הביא לזרימה חלקה של התהליך מפיתוח ליצור והסרת המלאים העודפים
  • הגדלת יעילות המכונה (OEE) Overall Equipment Effectiveness   ב 19% בשלושה חודשיים ע"י הוספת מערכת לאיסוף נתונים בזמן אמת.
  •  ביצוע Lean Assessment הביא לזיהוי  צווארי הבקבוק של תהליכי הארגון והבנת המכשולים שעוצרים אותו מלהתקדם.   כל  זה עזר לחברה להגדיל תפוקה ולהוריד עליות תפעוליות ללא השקעה בציוד נוסף.
  • שיפור תהליך הזרימה ממכירה ועד למשלוח  מ 82%  ל 97% על ידי מיסוד תהליך שגרם להגעת כל המשלוחים ברגע אחד (OTIF) On Time in Full במקום בזמנים שונים

הקדמה – שיטת לין (Lean)

העולם העסקי המודרני מתמודד עם אתגרים הולכים וגדלים, כאשר נדרשת מהארגונים גמישות והתאמה מהירה לשינויים בשוק, לתנאי כלכלה משתנים ולהתקדמות הטכנולוגית המואצת. במציאות זו, המושג "התייעלות תפעולית" תופס חשיבות עליונה, במיוחד כשמדובר בארגונים שמטרתם לצמוח ולשמור על תחרותיות גבוהה. ההתייעלות התפעולית מאפשרת לארגונים לשפר את רמת הביצועים תוך מזעור עלויות ובזבוזים, ולהתמקד בפעילויות שמוסיפות ערך אמיתי ללקוח.

שיטת לין (Lean) מתבלטת כאחת הגישות המובילות בהשגת יעדי ההתייעלות התפעולית. זוהי מתודולוגיה שמקורה בתעשיית הרכב היפנית ומטרתה לבטל כל פעילות שאינה מוסיפה ערך ישיר ללקוח. גישת הלין מקיפה שיטות וכלים המיועדים לזיהוי והפחתת בזבוז בתהליכים שונים בארגון, תוך הדגשת השיפור המתמיד ומעורבות צוותים מכל רמות הארגון. יישום נכון של עקרונות לין מאפשר לארגונים לא רק לחסוך בעלויות, אלא גם לשפר את איכות המוצר ו/או השירות, להגביר את שביעות רצון הלקוחות ולעודד תרבות ארגונית שמושתתת על חדשנות ויעילות.

לפרטים בהרחבה על שיטת לין (Lean)

שיטת לין היא גישה אסטרטגית לניהול ותפעול שממוקדת בהפחתת בזבוז וייעול תהליכים בארגון, במטרה להגביר את הערך המועבר ללקוח. לין מתייחסת לכל סוג של בזבוז כאל משאב שניתן למזער או למנוע, כמו בזבוז בזמן המתנה, מלאי עודף, פעולות מיותרות, ותהליכים כפולים. בעידן של טכנולוגיה מתקדמת, אוטומציה ונתונים בזמן אמת, שיטת לין מספקת כלים שמאפשרים לארגונים לזהות צווארי בקבוק בתהליכים, לשפר את הזרימה התפעולית ולהפחית עלויות תפעוליות. הארגונים שמאמצים את שיטת לין מדווחים לרוב על שיפור משמעותי בפרודוקטיביות, על צמצום משך התהליכים ועל התאמה טובה יותר לדרישות הלקוחות.

הכלים המרכזיים בלין להתייעלות תפעולית

  1. זיהוי והסרת בזבוז –  המטרה להציג את סוגי הבזבוזים המרכזיים (כגון תהליכים מיותרים, זמן המתנה, מלאי עודף) ולמנף את זיהוי הבזבוזים לשיפור תהליכים ולחיסכון במשאבים.
  2. 5S סדר וארגון: שיטת 5S לקידום סביבת עבודה מאורגנת ואפקטיבית, שעוזרת להפחית טעויות, לשפר את הבטיחות ולהעלות את שביעות רצון העובדים.
  3. קייזן שיפור מתמיד – החשיבות של שיפורים קטנים אך מתמשכים לשמירה על חדשנות ויעילות.
  4. וויזואליזציה של תהליכים (Value Stream Mapping): הצגת טכניקות למיפוי וניתוח שרשרת הערך בארגון במטרה לזהות צווארי בקבוק ולהגביר את היעילות.
  5. נתונים בזמן אמת –  מעקב אחר כל המכונות בתהליכי הייצור. כל תהליך. בכל מקום. שמתרחב ממכונה לארגון. הפרקטיקה מייצרת דרך פשוטה ומהירה לנטר ולשפר את הייצור בזמן אמת ולחסוך באנרגיה.

כיום, שיטת לין מאומצת במגוון רחב של מגזרים, כולל תעשייה, בריאות, לוגיסטיקה, הייטק ושירותים פיננסיים, ומאפשרת להם להתמודד עם אתגרים של חדשנות וגמישות תפעולית. באמצעות הכלים שלעיל ארגונים יכולים להשיג שקיפות בתהליכים, להקטין תקלות ולהגביר את יעילות הצוותים. יתרה מכך, שיטת לין מקדמת תרבות של שיתוף פעולה ומעורבות, שבה כל עובד מרגיש מחויב לשיפור מתמיד ולמציאת פתרונות יצירתיים לבעיות. התוצאה היא ארגון שפועל ביעילות, מגיב במהירות לשינויים ומוביל בשוק מבחינת ערך ללקוח.

נתוני הצלחה מחברות בעולם שהטמיעו לין כדי לשפר את היעילות התפעולית

שיטת לין (Lean) בשילוב עם תורת האילוצים הוכיחה את עצמה ככלי יעיל לשיפור התייעלות תפעולית בארגונים שונים. להלן מספר נתונים הממחישים את השפעתה:

  • הפחתת זמני המתנה בבתי חולים שהטמיעו את שיטת לין, נרשמה ירידה של עד 50% בזמני ההמתנה של מטופלים, מה שהוביל לשיפור משמעותי בשביעות רצון הלקוחות.
  • הגדלת פרודוקטיביות חברות ייצור שיישמו את עקרונות הלין דיווחו על עלייה של 20%–30% בפרודוקטיביות, תוך הפחתת בזבוזים ושיפור זרימת העבודה.
  • הפחתת עלויות תפעול: ארגונים בתחום השירותים הצליחו לצמצם עלויות תפעוליות בכ-15%–25% באמצעות זיהוי והסרת תהליכים מיותרים.
  • שיפור איכות המוצר: חברות טכנולוגיה שיישמו את שיטת לין דיווחו על ירידה של 40% במספר התקלות והפגמים במוצרים, מה שהוביל להגברת אמון הלקוחות ולשיפור המוניטין.

נתונים אלו ממחישים את הפוטנציאל של שיטת לין לשפר את היעילות התפעולית, להפחית עלויות ולהגביר את שביעות רצון הלקוחות.

 

מה אתכם?

מוזמנים לשוחח איתנו כדי להתאים לכם כפפה / נעל לפי מידותיכם.  
הנה כאן – פרטי הקשר שלי: אורנה קמין, orna@ok-consulting.co.il, 0537739018. מחכה לכם ..

 

מזמינה אותך להצטרף לקבוצת WhatsApp שקטה שבה אני משתפת אחת לשבוע מאמר קצר או טיפ בנושא איכות ומצויינות בארגונים.
קישור להצטרפות – כאן

 

.