מה שהביא אתכם עד לכאן – לא יוביל אתכם הלאה

אורנה קמין, מנכ"לית OK יועצים לניהול

ץ

הקדמה: השחיקה כצל של הצלחה

אחת התופעות הבולטות בארגונים צומחים היא השחיקה השקטה. העובדים והמנהלים משקיעים שעות ארוכות ויכולות אישיות, כדי להחזיק את העומס. בטווח הקצר הדבר מאפשר לעמוד במשימות. אך בטווח הארוך, ללא השקעה מספקת בתהליכים ובתשתיות, השחיקה הופכת לחלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית. השחיקה אינה נובעת מחולשה של הפרט, אלא מכשל מערכתי: הארגון גדל, אך שיטות העבודה שלו אינן מתאימות לארגון בצמיחה.

צמיחה הארגונית דורשת שינוי מחשבתי ותהליכי

חברות אינן צומחות במקרה. הצמיחה מחייבת שיטה. בעוד שרבות מהחברות מתמקדות בגדילה "לגובה" – עוד מוצרים, עוד עובדים, עוד מכירות, הן לעיתים מזניחות את הגדילה "לרוחב": חיזוק תהליכי עבודה, בניית כלים והקמת תשתיות ניהוליות ותפעוליות.

כאשר הגדילה אינה מלווה בתשתית מתאימה, הארגון מתוח עד קצה גבול היכולת. העובדים והמנהלים נאלצים להשקיע שעות אינסופיות, מתמודדים עם עבודה חוזרת וטעויות שניתן היה למנוע. מכאן, השחיקה בלתי נמנעת.

אי אפשר לעצור במקום

המציאות דינמית: חברות שאינן מתקדמות, נסוגות לאחור, לפחות יחסית למתחרים שרצים קדימה. חברות שבוחרות להמשיך "לסחוב" בשוטף, בלי תהליכים מותאמים, מוצאות עצמן נשחקות. העובדים מתעייפים, המנהלים מתוסכלים, והשחיקה הארגונית פוגעת ישירות בביצועים.

מה קורה כשאין תהליך מרכזי?

בארגונים רבים, בהיעדר תהליך מוסכם, כל מנהל מביא עמו מתודולוגיות מחברות בהן עבד בעבר. התוצאה? תהליכים אולי טובים בפני עצמם, אך לא מותאמים למציאות המקומית, ללא אחידות בין מחלקות. העובדים מבולבלים, נגרמת כפילות מיותרת והארגון מתנהל "כמיטב היכולת" במקום לפי שיטה ברורה.

ההמלצתי – התחלה מחדש

התהליכים שעבדו כשהחברה הייתה קטנה, כבר אינם רלוונטיים לחברה שצומחת בקצב גבוה. הנרטיב הארגוני השתנה, אך השיטה לא עודכנה בהתאם. בעוד שהשקעות נכבדות מופנות בצדק לפיתוח, לגיוס, לנראות ולמשרדים נוצצים, תשומת לב מועטה מדי מושקעת בבניית תשתית ניהולית מתאימה. התוצאה היא "מגדל" שמתרומם לגובה אך עומד על יסודות רעועים.

שחיקה ככשל תשתיתי

שחיקת מנהלים ועובדים איננה "בעיה אישית" של אדם מסוים, אלא סימפטום לכך שהארגון גדל לגובה לפני שגדל לרוחב. הבסיס אינו מותאם למבנה החדש. מה שעבד אתמול, לא יעבוד מחר. מה שהוביל אתכם עד הלום, לא יוביל אתכם לשלב הבא.

מדוע ארגונים דוחים את ההשקעה בתהליכי העבודה שלהם?

קל לדחות את ההשקעה בבניית תהליכים ממגוון סיבות:

  • הדבר נראה פחות נוצץ לעומת פיתוח מוצר חדש או גיוס מהיר.
  • קל להסתמך על "מאמצים הרואיים" של העובדים.
  • תמיד נדמה ש"עכשיו לא הזמן". רק נסיים את הפרויקט הנוכחי… אך הזמן המתאים אף פעם לא מגיע.

סיכום ועידוד לפעולה

צמיחה אמיתית מחייבת לא רק חזון, אלא גם יסודות חזקים. בכל ארגון כדאי לעצור מדי פעם, להתבונן, ולשאול:

  • האם התהליכים שלנו עדיין משרתים אותנו?
  • האם התשתיות שבנינו מתאימות לגודל ולמורכבות של היום?
  • האם אנחנו מתקדמים גם לרוחב ולא רק לגובה?
  • האם העובדים והמנהלים עדיין שומרים על מרץ והתלהבות?

הזמן הנכון להתחיל הוא תמיד עכשיו. ארגון שבוחר להשקיע בביסוס תהליכיו מבטיח לעצמו לא רק הישרדות, אלא גם שגשוג לאורך זמן.

מזהים שהארגון שלכם מצוי בצומת כזו? זהו בדיוק הזמן לעצור, להגדיר מחדש, ולבנות תהליכים מותאמים לצמיחה.

מזמינה אתכם לפנות אלי באופן ישיר. הנה כאן פרטי התקשרות:

אורנה קמין, 0537739018, orna@ok-consulting.co.il

 

 

מזמינה אותך להצטרף לקבוצת WhatsApp שקטה שבה אני משתפת אחת לשבוע מאמר קצר או טיפ בנושא איכות ומצויינות בארגונים.
קישור להצטרפות – כאן