ניוזלטר 58 – עושים בית ספר לתהליכי שינוי

אורנה קמין, מנכ"לית OK יועצים לניהול

עברו מספר חודשים מאז הניוזלטר האחרון. מרגישה אשמה שאני מנסה לשמור על שגרה. אתמול בכיכר החטופים זעקה אימא של חטוף: "אין כזה דבר שגרה תחת מלחמה". הבוקר שישה חטופים חזרו מתים.
היום הראשון לספטמבר. גרה ליד בית ספר יסודי וגן ילדים. הרמקולים מנגנים ברוך הבא לילדים שחוזרים לשגרת הלימודים.
סלט בראש.
מתפללת לטוב.

ובמעבר חד..

עשרות אלפי מאמרים נכתבו על נושא ניהול השינוי. אפילו אני, כתבתי לפחות 23 מאמרים בנושא ניהול השינוי.
מוזמנים לעיין באתר של OK יועצים, תחת שיתוף ידע -> מאמרים בנושא ניהול שינוי.
אם ברצונכם לקרוא יותר מארבעה מאמרים גלשו מהנייח ולא מהנייד.

לעניינו, שינויים קורים כל הזמן. ארגונים חפצי חיים מעדכנים תדיר את תהליכי העבודה שלהם. לפעמים יוזמים שינוי עקב צורך פנימי, ולפעמים עקב צורך חיצוני כגון דרישות מלקוחות, רצון לבלוט בתחרות ועוד.

לצערנו, בהרבה מאד מקרים השינוי לא מוטמע ומתאדה עם הזמן, במיוחד במקרים בהם המניע הוא חיצוני. לדוגמה – חברות מטמיעות שינויים כדי לעמוד בדרישות לקוח. מה רוצה הלקוח בסך הכל? להיות בטוח שהמוצרים עבורו מפותחים או מיוצרים ברמה טובה. אה מה מה? בשנייה שמאבדים את הלקוח, גם השינויים שנעשו כביכול עבורו נשמטים.

מעגל השינויים הזה ואחריו רגרסיה הינו יקר מכל הבחינות, הן מבחינת משאבים פיזיים והן מבחינת יצירת תרבות ארגונית בה אין אמון בתהליכי שינוי.

גם בחיים האישיים שלנו, אנו מנסים לעשות שינויים, ולא מצליחים להתמיד בהם. דוגמה קצת נבזית היא חתן וכלה שיורדים במשקל כדי להיראות טוב ביום חתונתם. מה קורה אחר כך?

כדי לא לחזור על נושא ניהול השינוי, אחזור על שני חידודים בלבד, שניהם קשורים להנהלה הבכירה.

מחויבות הנהלה

סיבה ידועה ונדושה, אך בלי מחויבות אמיתית של ההנהלה דבר לא קורה.

העובדים מסתכלים על התנהגות המנהלים הבכירים. דיבורים על חשיבות נושא כזה או אחר לא ממש משפיעה. המעשים בפועל מראים לעובדים את סדר העדיפות האמיתי. ראו: האם אתם מתנהגים בהתאם לסיסמאות שאתם מטיפים להם?

אני יכולה להרגיש את רמת המחויבות לשינוי כבר משלב הפנייה אלינו בבקשה להצעת מחיר עבור ייעוץ לסיוע בתהליכי שינוי.
איך אני יודעת? פרטים שמורים במערכת. 😊

הכנסת השינויים לתהליכי העבודה, ניהול ודיווח שוטפים

מסקנות בעקבות תחקירים או כל פעילות מתקנת אחרת צריכות להיכנס כעדכון לתהליכי ותבניות העבודה. פעולות כמו "הדרכת עובדים" לא מחזיקות מים, ונשכחות תוך ימים ספורים.

אחד האמצעים לשמירת כושר תהליכי-ניהולי מתמשך באמצעות תשומת לב רציפה של ההנהלה הוא קיום ישיבות סטטוס בין ההנהלה הבכירה לדרג הניהולי הזוטר, בו המנהל הזוטר (בנוכחות כל שרשרת הפיקוד שמעליו) מציג את סטטוס הפעילות שלו בארבע שקפים לכל היותר, שקפים אלה כוללים: עדכון לו"ז, עדכון מדדים, ניהול סיכונים וסטטוס קצר. זו תמצית הניהול. כדי להציג שקפים אלה ניהול הפעילות אמור לביות מתוקן. חריגות מטופלות לפני הפגישה עם ההנהלה. זה אמצעי חזק ביותר. למרות זאת אני מתקשה לשכנע ארגונים לאמץ נוהג זה.

מדבר אליכם? דברו איתי.

מה חדש ב-OK יועצים לניהול?

התחדשנו בהתמחות / מחלקה חדשה – מצויינות תפעולית. הכוונה להפעלת שיטות מתקדמות כגון Lean, TOC ועוד; אופטימיזציה של רצפת הייצור; הנחיית אירועי קייזן.
בקרוב אשתף על סיפור מקרה מוצלח בנושא זה.

ובנוסף – לסל השירותים של תמיכה בתקינה ורגולציה, נוסף שירות חדש – ליווי ארגונים להסמכה לתקן   ISO 22716:2007 להבטחת תנאי יצור נאותים (GMP )
GMP == Good Manufacturing Practices
התקן מפרט דרישות לתנאים נאותים לייצור, בקרה, אחסון והפצה (GMP)  של תמרוקים וקוסמטיקה.

דברי איתי, כתבו לי מה שלומכם

בשורות טובות

שלכם,
אורנה קמין
OK יועצים לניהול