איך רותמים את ההנהלה ליוזמת השינוי שלנו?

אורנה קמין, מנכ"לית OK יועצים לניהול

איך עושים שינוי? במקרים רבים לא עושים! מצער אבל … יש שגרה להריץ וסדר העדיפות מחייב טיפול בשוטף. לפעמים יזמת השינוי נופלת רק כי ההנהלה לא גויסה לדבר. נכון שדברים שרואים משם (ראיית הנהלה גלובלית אסטרטגית של כל התמונה) לא רואים מכאן (השטח). 

מהם שלושת הגורמים להצלחה של כל יוזמת שינוי?
אל תציצו לשורה למטה ורשמו על דף…


ובכן – שלושת גורמי ההצלחה הם.. (לפי סדר חשיבות):

  1. תמיכת הנהלה;
  2. תמיכת הנהלה;
  3. תמיכת הנהלה

איך רותמים את ההנהלה ליוזמת השינוי שלנו? איך מעבירים מכאן לשם?
גם בנושא זה יש תהליך שיטתי. רוצים ללמוד כיצד מגייסים הנהלה ליזמת השינוי, מוזמנים לקרוא את המאמר שלהלן.

אחרי שהבנו את הצורך בגיוס תמיכת ההנהלה ליוזמת השינוי שלנו, אנו בונים פתרון כמענה לבעיה כדי להציגו להנהלה.

חזיתי במספר רב של יוזמות לשינוי שנפלו עוד לפני שיצאו לדרך משום שלא הצליחו לגייס את התמיכה המבוקשת.

מובילי השינוי עובדים מסודר. למשל אחת השיטות היא DMAIC:

  1. Define – הגדרת ההזדמנות – מה חשוב לנו לשפר?
  2. Measure – מדידת הביצועים הנוכחיים;
  3. Analyze – אנליזה של ההזדמנות – מה בדיוק לא עובד?
  4. Improve – שיפור התהליך ע"י תיקון שורש הבעיה;
  5. Control – בקרת ביצועים: מיסוד תהליכי מניעה שיבטיחו את אי-הישנות הבעיה.

ולמרות כל ההכנה המקצועית הטובה – ההחלטה הכי נפוצה היא לא לשנות.

מדוע קורה הדבר? הרי ברור שצריך לעשות את השינוי?

התשובה היא שאנשים עושים מה שהם רוצים ולא מה שהם צריכים. זאת תכונה אנושית שכל אחד מאיתנו אם יסתכל בכנות במראה ימצא שלל דוגמאות לכך.

איך משיגים את אותה תמיכה ניהולית הנדרשת כדי שהשינוי יצליח? איך לשכנע את המנכ"ל/ המנהל הבכיר שאכן השינוי נדרש כדי שיכניס יד לכיס וייתן את המשאבים הנדרשים?

למעשה, מדובר כאן בתהליך מכירה. המאמר שלהלן מתמקד באספקטים הספציפיים ל"מכירת" יוזמה של שינוי.

להלן מספר דרכי פעולה אפשריות. למען הגילוי הנאות, אין ערובה להצלחה. בנוסף – שימו לב להתאים את הטקטיקה לאופי המנהל שלכם ולבחירת הכפתור המתאים עליו יש ללחוץ.

בהצלחה!

האם הגישה שלכם מקדמת או לא?

גישה לא מקדמת – להניח מראש שהשינוי לא אפשרי. כאשר אנו מאמינים בתוכנו שהשינוי לא אפשרי, לא נעשה מספיק כדי שהשינוי יקרה. או: כל העולם נגדינו. המנהלים לא מבינים ..
גישה מקדמת – גישה החושבת מה צריך לעשות או איך צריך לעשות כדי שהשינוי יקרה. אם ננקוט בגישה מקדמת ונשאל שאלות בסגנון של איך ומה לעשות, נמצא את התשובות.

לצערי, אני רואה מקרים רבים של מנהלים שחוששים מכישלון ולכן נמנעים מיוזמות. לפעמים הדבר גם קשור לתרבות ארגונית שמשמרת את הקיים. אל תוותרו! אם צריך השתמשו ביועצים חיצוניים שיעזרו לכם להוציא את הערמונים מהאש.

מה יוצא לי מזה?

דברו במונחי תועלות ולא במונחים טכניים.
כדי שהמנכ"ל שלכם ישקיע ברעיון שלכם הוא צריך להבין קודם כל – מה ייצא לו מזה בנוסף לתועלות הארגוניות. כן, כן – גם הוא בן אדם. הבינו מה הכאב שלו, מה הצורך הסמוי והראו כיצד כאבו יופחת כתוצאה מהיוזמה. מה מניע אותו – גאווה? פחד? אגו? מוטיבציה? מבחינתו השיפור יכול להתבטא בתוצאות מספריות, ביוקרה שיזכה בה, התרגשות מיוזמה חדשנית, או מיליון סיבות אחרות. מצאו את הדרך לגייס אותו רגשית לתהליך.

נאום המעלית

אל תצפו לישיבה עם מצגת עמוסה כדי להציג את הרעיונות שלכם. הכינו "נאום מעלית" קצר כדי שתוכלו למכור את הרעיון כשתפגשו את המנכ"ל פגישה מקרית בחנייה או בקפיטריה. הנועזים שבכם, יארבו למנכ"ל במסלולו מהחנייה כדי לפגוש אותו בפגישה "מקרית". תכננו נאום קצרצר בין 30-60 שניות למכור את הרעיון!

כמה יעלה להישאר במצב הקיים?

חשבו בכנות את עלות ההישארות במצב הקיים בכל הפרמטרים הרלוונטיים מול ההשקעה בשינוי והתוצאות הצפויות באותם פרמטרים; הכינו תוכנית עסקית לשינוי: הניחו הנחות הגיוניות, אמתו את ההנחות במספרים אמיתיים, ובדקו את כדאיות ההצעה.

פוליטיקה זו לא מילה גסה

עשו שיעורי בית לגבי אופן קבלת ההחלטה. האם יש למנכ"ל אנשי אמון עימם הוא נוהג להתייעץ? האם יש מסננים בדרך שמחליטים עבורו איזה מידע להעביר לו? גייסו אנשים אלה לעזרתכם. למשל: אם אין גישה למנכ"ל, חפשו גישה לסמנכ"ל שיקדם את הנושא משיקוליו הוא. לדוגמה: סמנכ"ל כספים שיתמוך ביוזמה שחוסכת עלויות, סמנכ"ל שיווק שיבין שהיוזמה תביא ליתרון שיגדיל מכירות וכדומה.
שיקלו היטב בטרם תחליטו לקצר את הדרך על ידי ביצוע מחטפים ועקיפות של אנשים אלה.

ערכים

הראו כיצד יוזמות השיפור "מתיישרות" עם ערכי החברה, או לחילופין, כיצד הישארות במצב הקיים פוגעת בערכי החברה. למדו את הערכים של המנכ"ל או המנהל המחליט. שנו את השפה: במקום לדבר על "בעיות", דברו על "הזדמנויות". זה לא עניין של משחק מילים אלא של גישה.
היו מקצוענים, עם הצלחות מוכחות מהעבר.
כך ידע המנכ"ל שהוא שם את יהבו על סוס מנצח.

השטן נמצא בפרטים הקטנים

הראו תוכנית שמתחשבת בכל הפרטים – מספרים, רגולציות, תרבות ארגונית, שיתוף בעלי עניין,…לשם כך דברו עם בעלי העניין השונים ושמעו את דעתם. השטח יודע מה צריך לעשות. ארגנו את המידע הנאסף ממקורות שונים לתוכנית אינטגרטיבית אחת. תכננו פיילוט כדי לאשרר את התוכנית או לתקן לפי הצורך.

התחילו בקטן

ואם שום דבר לא עובד? כאשר מי שאמור לחתום על הצ'ק לא מעוניין – הסיכויים להמשך קטנים ביותר. בטרם תתייאשו – נסו לשנות את היקף היוזמה ולהתחיל בקטן. זהו את החלק עם הסיכוי להצלחה; חפשו את החלק עם השקעה יחסית נמוכה או סיכון נמוך ועדיין עם החזר משמעותי. אפשר להתחיל במחלקה אחת, למשל, בה יש מנהל קואופרטיבי;
תהיו סובלניים ועקשנים – כמו אנשי מכירות טובים. אחרי זמן מה, תבחינו בהתקדמות כלשהי.

עדיין לא עובד? הרפו וחכו להזדמנות מתאימה.
האם אתם מכירים דרכי פעולה נוספות, אחרות? אשמח אם תשתפו מניסיונכם באחת הרשתות החברתיות שקישורן להלן

מזמינה אותך להצטרף לקבוצת WhatsApp שקטה שבה אני משתפת אחת לשבוע מאמר קצר או טיפ בנושא איכות ומצויינות בארגונים.
קישור להצטרפות – כאן