ניוזלטר מס 5 בנושא תורת האילוצים

אורנה קמין, מנכ"לית OK יועצים לניהול

"Common Sense is not so Common" – וולטייר.

תורת האילוצים היא מתודולוגיה חדשנית ופורצת דרך, המביאה ארגונים ואנשים לשיפור ביצועים בסדרי גודל יחסית למצבם ההתחלתי. המתודולוגיה מדריכה את המשתמשים לנסח את האתגרים העומדים בפניהם בצורה פשוטה וקלה להבנה, לפתח פתרונות פורצי דרך, וליישם אותם בהצלחה.

המתודולוגיה פותחה ושוכללה על ידי ד"ר אלי גולדרט ז"ל (31 במרץ 1947- 11 ביוני 2011) , ויושמה עד היום במגוון דיסציפלינות במהלך 30 השנה האחרונות. היישום הראשון שהגיע לעולם היה בסוף שנות ה- 70 ברצפת הייצור, המשיך בשנות ה- 80 בנושאי שיווק ומכירות, בשנות ה- 90 – לוגיסטיקה והפצה, ובנוסף – ניהול פרויקטים; בתחילת שנות ה- 2000 – נושאים של אסטרטגיה ומכירות. בשנים האחרונות עשה ד"ר גולדרט אינטגרציה של כל מה שפיתח כל חייו לראיה הוליסטית כללית המתאימה למעשה לכל ארגון באשר הוא, ואף לפתרונות של אתגרים במישור האישי.

ד"ר גולדרט היה פיזיקאי בהשכלתו. כל חייו ניסה ליישם את חוקי הפיזיקה והמדע על ניהול והתנהגות ארגונית. ד"ר גולדרט זיהה מספר חוקי יסוד החוזרים על עצמם, אך לובשים כל פעם צורה אחרת, כך שנדמה לנו שמדובר בתופעות ייחודיות הדורשות פתרונות מסובכים. ד"ר גולדרט ניסח מתודולוגיה מסודרת, החוקרת בצורה לוגית את סיבות השורש הגורמות לתוצאות ה"בעייתיות". לשיטתו, לאחר חיפוש וחקירה, ניתן לזהות את אותם חוקי יסוד, ובעקבות כך לנסח את הפיתרון ולחתור להשגתו.

הגיליון הנוכחי מכיל הפעם מספר רב יחסית של מאמרים, למרות שהמובא להלן הוא טיפה באוקיאנוס המתודולוגיה. קחו את הזמן, וקראו לאט לאט.

קריאה נעימה,

שלכם,

אורנה קמין

ארבעת עמודי התווך של תורת האילוצים

מאת: אורנה קמין
המאמר מתאר את ההנחות עליהן מתבססת כל תורת האילוצים. התורה כולה מושתת על אהבת האדם. ההנחות הם שההתנהלות צריכה להיות מבוססת על כללים ונהלים פשוטים, אותם ניתן לנסח בבהירות בקצרה.  כיוון שהאנשים הם טובים מיסודם, כאשר יש קונפליקטים, או התנגדויות, הדבר מעיד על כך שהם  תופסים את המציאות החדשה כמשהו שמאיים על אחד או יותר מצרכי היסוד שלהם. המתודולוגיה מדריכה לחפש את קונפליקט השורש ולפצח אותו. כל עוד לא הגענו למצב של "זוכים בלבד", לא יצאנו ידי חובתנו. ולאחר שהגענו ושיפרנו בסדרי גודל, תמיד נחפש את קפיצת המדרגה הבאה.
>>> להמשך קריאה, לחצו – כאן

 

פתרון קונפליקטים בעזרת כלי החשיבה של תורת האילוצים

מאת: אורנה קמין
כיצד אתם מתמודדים עם קונפליקטים? למדו אותנו שאי אפשר תמיד לקבל הכול, ועלינו ללמוד לוותר או להתפשר לפעמים. האומנם? האם שמעתם על שיטת  הTOC לפיתרון קונפליקטים, שבה כולם זוכים?  אחד מכלי החשיבה של תורת האילוצים לפתרון קונפליקטים בחיי היום יום, נקרא "ענן". הענן מאפשר התמודדות שיטתית במציאת פתרון לבעיה, מבוסס Win-Win, לעומת הפתרונות המקובלים של וויתור או פשרה.
>>> להמשך קריאה, לחצו – כאן

 

6 טיפים מהשטח ליישום מוצלח של "שרשרת קריטית" (ניהול פרויקטים ע"פ תורת האילוצים)

מאת: נחום בן בנימין
חלק ניכר ממנהלי הפרויקטים שמע על TOC בהקשר של ניהול באפר משותף לכל המשימות, במקום לנהל באפרים ברמת משימות. מסתבר, שניהול פרויקטים לפי TOC זה הרבה מעבר לכך. המאמר מציג כמה Highlights בנושא ניהול פרויקטים לפי תורת האילוצים, שזו מתודולוגיה שלמה וסדורה המטפלת בצדדים הרכים והקשים של ניהול פרויקט.
>>> להמשך קריאה, לחצו – כאן

 

Optimizer Vs. Satisfier

מאת: בועז גורן
אם נפרק מערכת לחלקים, או ארגון למחלקות, ונביא כל חלק לאופטימום – האם נצליח להביא את המערכת הכוללת לאופטימום?
>>> להמשך קריאה, לחצו – כאן

 

The Power of Cause and Effect

מאת: ד"ר אלי גולדרט
הקדמה למאמר – מאת: רמי גולדרט

במשך שנים התייחסו לתורת הניהול כאל אומנות. ד"ר אלי גולדרט הגיע מעולם הפיזיקה. ולכן, כמדען, בחר להסתכל על עולם הניהול העסקי כמדע לכל דבר. הכלי המרכזי עליו מתבססת החשיבה המדעית הוא הבנת קשרי הסיבה והתוצאה הקיימים במציאות; היכולת לבנות תמונת מצב, להבין מה צופן העתיד ולנקוט בפעולות הנכונות.

במאמרו The Power of Cause and Effect, ד"ר גולדרט מדגים את החוזק של יישום חשיבה לוגית מסודרת. הוא מציג כיצד ניתוח המציאות הקיימת מאפשר חיזוי מדויק יותר של מגמות שוק עתידיות. הסיבה המרכזית לטענתו שחוסמת את יכולת המנהלים לנתח בצורה מדויקת היא חשיבה לוקאלית. המאמר מראה איך חשיבה קונבנציונלית והליכה אחרי העדר עלולים לגרום לפגיעה משמעותית בחברה. עם זאת, באותו המצב, חשיבה גולבלית הביאה הזדמנות לצמיחה משמעותית, גם במצב של משבר עולמי. וכל זאת על ידי שימוש בכוחה של אנליזת סיבה-תוצאה.

לתורת האילוצים, לאחר 30 שנה של עבודה בתחום, פתרונות חזקים ומוכחים לרוב סביבות היצור, ההפצה והפרויקטים. חברות אשר מיישמת את הפתרונות של תורת האילוצים מגיעות לתוצאות יוצאות דופן, לכל הדעות. עם זאת, משימת חייו של ד"ר גולדרט הייתה, בעיקר בשונתיו האחרונות, להמחיש שצורת חשיבה נכונה היא המפתח האמיתי לניהול טוב ושיפור מתמיד של חברות.

על בסיס המאמר, גולדרט גרופ הפיקה סרטון אנימציה קצר. ניתן למצוא אותו ביו-טיוב Goldratt Lectures, thinking globally.http://www.youtube.com/watch?v=jU2iWZEYbKA

>>> לקריאת המאמר המלא, לחצו – כאן

 

להרשמה השאירו פרטים

    ארכיון ניוזלטרים >>