סקר סיכונים טכנולוגיים ומבדק חדירה תשתיתי פנימי וחיצוני– על שום מה?

אורנה קמין, מנכ"לית OK יועצים לניהול

מדוע לבצע סקר סיכוני אבטחת מידע ומבדק חדירה?

חדשות לבקרים קורים מקרים בהם האקרים פורצים למערכות המחשוב של ארגונים וגורמים לנזקים קשים ברמה תפעולית, כספית ותדמיתית. חלק קטן מהמקרים מתפרסם בתקשורת. גילוי נאות, אי אפשר לחסום הרמטית ולהבטיח הגנה מושלמת. אולם, במקרים רבים קיימות פרצות משוועות, שבהחלט ניתן לסגור אותן ולהפחית את הסיכון של אובדן שליטה על מערכת המידע.

החשיפות והנזקים קורים לכל סוגי הארגונים. לא צריך להיות ארגון גדול או ביטחוני או ממשלתי כדי ליפול קורבן למתקפת סייבר. כל ארגון המתבסס על מערכות המידע שלו כדי לפעול חשוף להתקפות מזיקות וכואבות. ארגונים העוסקים בפיתוח חשופים לפרצות עקב עבודה מוגברת של עובדים ומנהלים העובדים מרחוק. ארגונים הנותנים שירות חשופים לפרצות ונזקים פוטנציאליים למאגרי המידע שמשמשים אותם לצורך מתן שירות, ספקים של ארגונים יכולים להוות נקודת התורפה שדרכה תיעשה הפריצה. עובדים בארגונים יכולים בעצמם להביא על הארגון שלהם צרות גדולות, עקב חוסר מודעות לפעולות שהם עושים.

עד כה, ניסיתי לשכנע אתכם בטוב למה באמת כדאי, אך ברוב במקרים הדבר הינו ממש דרישה.

ארגונים המבצעים הסמכה לתקן אבטחת מידע 27001 ISO  נדרשים לבצע מבדק חדירה תשתיתי כמענה לדרישה בתקן לביצוע vulnerability test (סקר פגיעויות בתשתיות החברה וכחלק מתהליכי הפיתוח).

ארגונים בעלי מאגרי מידע בסיווג גבוה נדרשים לבצע מבדק חדירה לפחות פעם ב- 18 חודש כמענה לדרישה של תקנות הגנה על הפרטיות.

מהו סקר סיכוני אבטחת מידע?

סקר סיכוני אבטחת מידע הינו מבדק טכנולוגי הבודק את נכסי המידע והתהליכים הקריטיים של הארגון על מנת לקבלת תמונת מצב של רמת ההגנה של הארגון על נכסיו הדיגיטאליים. הסקר מזהה סיכונים, מעריך את הסיכונים מבחינת פוטנציאל הנזק, קובע סדרי עדיפויות לסגירת הפערים.
הסקר נדרש לארגונים שעוברים הסמכה לתקני אבטחת מידע, ממשפחת תקני 27001 ISO. ישנם גם מקרים שלקוחות דורשים מהספקים שלהם לבצע סקר סיכונים כדי לוודא שלא ייגרם נזק דווקא דרך הכניסה האחורית של הארגון המיועדת לספקים.
הסקר מאפשר לארגון להכין תכנית עבודה כדי לסגור את הפערים שהתגלו. מנהלי מערכות מידע משתמשים בדו"ח של הסקר כדי להכין תכנית עבודה שנתית לסגירת הפערים ולבקש תקציב מההנהלה לשם כך.

מטרת סקר הסיכונים משתנה בין כל ארגון וארגון. המטרות הנפוצות ביותר של סקרי סיכונים הינם: קבלת תמונת מצב, עזרה בקביעת סדרי עדיפויות בנושאי אבטחת מידע, קבלת תקצוב, עמידה בדרישות רגולטיביות ועוד.

הפסקה לפרסומת חינמית 

מזמינה אותך להצטרף לקבוצת WhatsApp שקטה שבה אני משתפת 1-2 פעמים בחודש מאמר קצר או טיפ בנושאים הקשורים לאבטחת מידע, אבטחת הפרטיות, מבדקי חדירה, המשכיות עסקית, רגולציות בתחום ועוד. קישור להצטרפות – כאן

 

מה כולל סקר סיכוני אבטחת מידע?

הסקר כולל מיפוי של מוקדי סיכון וחשיפות בתחום אבטחת המידע וסייבר בחברה. הסקר כולל קטגוריות של סיכונים:
⦁ סיכונים תפעוליים.
⦁ סיכונים כספיים.
⦁ סיכוני רגולציה
⦁ סיכונים אסטרטגיים
⦁ סיכוני מוניטין

בכל קטגוריה מזהים את הסיכונים, מעריכים את יעילות הבקרות הקיימות כדי להתמודד עם הסיכונים. כמו בכל ניהול סיכונים מעריכים את מידת סיכוי התממשות הסיכון, ואת רמת הפגיעות של הארגון במידה והסיכון אכן יתממש.
תוצאת התהליך: "מפת חום" המראה בצורה ברורה את הסיכונים ו/או חולשות בתהליכי הבקרה שאמורים לטפל בסיכונים.

ביצוע מבדק חדירה לארגון הבודק את התשתית הפנימית והחיצונית של הארגון

מבדק חדירה / Penetration Test / PT / מבדק חוסן הוא מבדק שמדמה תקיפה על מערכות המידע והמחשוב של הארגון במטרה לאתר פריצות וסיכונים.
פירוט בנושא מבדק חדירה יפורט במאמר נוסף שייכתב בקרוב בלי נדר.

תוצר סקר סיכוני אבטחת מידע ומבדק חדירה

הסקר כולל דו"ח המפרט את החשיפות שזוהו. כל חשיפה מוסברת ומתוארת במלל וצילומי מסך, כולל רמת סיכון, סבירות שתנוצל על ידי גורם זדוני והמלצות לתיקון.

הסקר כולל דירוג של הסיכונים שזוהו מבחינת סבירות התממשות הסיכון (סבירות נמוכה / בינונית / גבוהה) ורמת ההשפעה על הארגון במידה והסיכון יתממש (השפעה נמוכה / בינונית / גבוהה). ההשפעה מוערכת במונחי ממון, מוניטין, הפרעה לתפעול ועוד.

ניתן לארגון דו"ח מסכם. בדו"ח כולל את תיאור העבודה שנעשתה, פגישות עם גורמי מפתח בארגון, פירוט הליקויים שהתגלו, הצעות לטיפול בממצאים שזוהו.

מה לדרוש מיועץ-מומחה המבצע סקר סיכונים?

ניסיוני הקט מראה לי שלא תמיד מנהלי מערכות מידע בארגונים יודעים מה לבקש מהיועץ-מומחה שמבצע סקר סיכונים. מדוע?
מי שמבצע סקר סיכונים חושב הפוך – מה יכול להשתבש? בעוד שרובנו לא חושבים הפוך אלא עסוקים בבנייה ותכניות לעתיד.

לפני ההתקשרות, המלצתי לארגון לבקש מהיועץ מסמך המפרט את שיטת העבודה שלו, ותכולה מדויקת של הסקר. אל תקנו חתול בשק!

מה קורה בארגון שלכם?

אתם לפני או אחרי ביצוע סקר סיכונים טכנולוגי ו/או מבדק חדירה?
מפחדת לשאול – לפני או אחרי אירוע אבטחת מידע ..

שימרו על עצמכם!

מזמינה אותך להצטרף לקבוצת WhatsApp שקטה שבה אני משתפת 1-2 פעמים בחודש מאמר קצר או טיפ בנושאים הקשורים לאבטחת מידע, אבטחת הפרטיות, מבדקי חדירה, המשכיות עסקית, רגולציות בתחום ועוד. קישור להצטרפות – כאן

 

 

Photo by cottonbro from Pexels