הפרס הלאומי לאיכות ומצויינות כמנוף להצלחה העסקית של הארגון

ניהול איכותי למצוינות

מה הקשר בין הפרס הלאומי לאיכות ומצויינות להצלחה העסקית של הארגון?

ציפיות וצרכי הלקוחות נמצאים בעלייה ובשינוי מתמיד. כל ארגון חורת על דגלו את נושא האיכות. למרות זאת, הפירושים הניתנים למושג איכות הם מגוונים: החל מאספקת מוצרים או שירותים בזמן וללא תקלות, דרך ניהול הוגן של עובדים וספקים,  גילוי אחריות חברתית לסביבה, ועד "הפתעת" השוק במוצרים או שירותים חדשניים אותם אפילו לא ידע לבקש.

ניהול איכות כוללת הינו אסטרטגיה ניהולית השואפת לשלב את כל משאבי הארגון בהשגת תקני איכות גבוהים. ניהול לאיכות כוללת משמעו פילוסופיה ומערכת עקרונות מנחים שייעודם הינו אספקת כל צרכי הלקוח תוך שיפור מתמיד בארגון.

מאיפה מתחילים? כיצד חותרים להשגת איכות כוללת? במקום להמציא את הגלגל ולחשוב על הדרך לבד, אפשר להשתמש במודל. המודל מתרגם ומחלק את המושג המופשט – איכות, לנושאים (לדוגמה: מנהיגות לאיכות, ניהול אסטרטגיה, ניהול תהליכים) ומתווה דרך של עלייה מרמת יכולת נוכחית לרמת יכולת גבוהה יותר.
אחד המודלים להשגת איכות כוללת הוא מודל האיכות האמריקאי ע"ש מלקולם בלדרידג', ובגרסתו המגוירת – הפרס הלאומי לאיכות ומצוינות ע"ש יצחק רבין. מודל זה מלמד עבודה שיטתית להגעה למטרה הנכספת.

הטמעת מודל זה שונה באופן משמעותי מהטמעת מודלים ייעודיים, כגון ISO 9001 לניהול איכות או ISO 90003 לניהול תוכנה בכך שהוא כולל את כל המימדים הקשורים בניהול איכות בארגון. כמו כן, המודל מחייב השגת תוצאות לאורך זמן.

ניהול איכותי כולל הוא סם החיים להצלחה עסקית. בארה"ב ואף בישראל נערכות תחרויות שנתיות בין חברות המתנהלות לפי מודל זה. החברות המצטיינות זוכות לכבוד רב. בארה"ב ניתן הפרס על ידי הנשיא בטקס חגיגי בבית הלבן. בישראל – בכנסת או בכנס על ידי אחד השרים כמייצג הממשלה.

למה כדאי לאמץ את המודל ואף להשתתף בתחרות?

בארה"ב נערכה השוואה של מצב המניות של חברות שזכו בפרס בלדדריג' לאיכות ומצאו שבממוצע מצב המניות של החברות הזוכות בפרס טוב פי 2.7 לעומת 500 החברות הטובות בשוק. חברות שהשתתפו בחברות ולא זכו, מצב המניות שלהן היה טוב פי 2 מ500 החברות הטובות בשוק [1]. כמובן, שהפרס האמיתי הוא התוצאות העסקיות לחברה תודות לניהול איכותי ושיטתי.

הפרס הלאומי לאיכות ומצוינות

הקריטריונים לפרס, מהווים בעצם את פירוט המודל. המודל מכיל תהליכים מיטבייםBest Practices)  ) מכל תורות האיכות המודרניות, והוא מתעדכן ומשתכלל כל שנה. מודל זה מפרט "מה צריך לעשות". את הדרך המדויקת – "כיצד לעשות זאת", משאיר המודל להחלטת הארגון. לכן, ההשתתפות בתחרות מביאה ערך מוסף גם אם לא זוכים במקום הראשון, כיוון שמתקבלת ראייה רחבה על כל הארגון דרך הפריזמה של הקריטריונים.

המודל מושתת על העקרונות הבאים:

  • מנהיגות ודוגמה אישית של ההנהלה הבכירה
  • התמקדות בלקוחות ובשוק (מתחרים, שותפים עסקיים, שינויים בשוק)
  • דגש על ניהול תהליכים
  • דגש על הגישה המערכתית לניהול, תוך כיסוי כל תהליכי הליבה
  • שיפור מתמיד וחדשנות בכל מגזרי העשייה של הארגון
  • השקעה בעובדים ומנהלים והגברת המעורבות שלהם בניהול ובעשייה
  • ניהול וביצוע החלטות על פי עובדות ונתונים
  • יצירת "שותפות להצלחה" עם בעלי העניין
  • השקעה בתכנון ארוך טווח, בתכנון אסטרטגי
  • ארגון לומד וגמיש לשינויים בשוק ובסביבה
  • הארגון יוזם ומיישם מדיניות של אחריות חברתית

 

המודל מחלק את עולם האיכות הכולל ל7 קטגוריות של נושאים:

הקריטריונים שלתחרות פרס האיכות והמצויינות

שבעת הקריטריונים של תחרות פרס האיכות והמצויינות

סיפור הצלחה

בשנת 2007, הובלתי יוזמה באחד הארגונים במוטורולה ישראל (חטיבת מוצרים משלימים) להשתתף בתחרות ואף לזכות בפרס היוקרתי בקטגוריה של ארגונים קטנים.

כמה תובנות ושיערים שלמדתי בתהליך:

1. שום דבר לא ברור מאליו
כחלק ממיפוי המצב הקיים, חיפשתי את התכנון האסטרטגי (פרק 2). בפגישה עם המנכ"ל, קיבלתי מסמך אסטרטגיה מקיף שנעשה כשלוש שנים קודם לכן. לאחר מכן, ראיינתי את כל הסמנכ"לים לגבי אסטרטגית הארגון וקיבלתי תשובות מגוונות. מנהלים שונים פרשו אחרת את האסטרטגיה, ובהתאם לכך הובילו את הארגון לכיוונים שונים ואפילו סותרים.
כחלק מהתוכנית המתקנת – נעשה דיון אסטרטגי מקיף, שהתבסס על עבודת שטח דקדקנית שהוכנה במשך שבועות. לאור האסטרטגיה החדשה, נעשתה התאמה בפורטפוליו הארגוני.
באופן דומה, נעשו שיפורים ושדרוגים בתהליכים חוצי ארגון, כתוצאה מניתוח הפערים בין המודל למצב הקיים.

2. ההשתתפות בתחרות היא כלי מוטיבציה לגיוס צוות להעלאת רמת הניהול
קל יותר לגייס צוותי שיפור כאשר יש מטרה משותפת. הייתה התגייסות כללית לשיפור תהליכים. השיפורים מוסדו והפכו לחלק מנכסי הארגון.

3. קבלת תשומת לב חיובית אדירה
הזכייה בפרס גרמה לקבלת תשבחות ותשומת לב מההנהלה בארץ ובחו"ל.

4. יתרון איכות יחסית למתחרים
הזכייה מונפה בתקשורת עם הלקוחות, ושיפרה את תפיסת האיכות של המוצרים בעיניהם.

5. ראייה מערכתית של כל התמונה
הכנת החוברת לתחרות הייתה בעצם מיפוי ותיאור של כל התהליכים והפעילויות בארגון, ובכך היוותה ערך מוסף בפני עצמו.

6. גאוות יחידה
קבלת הפרס היוקרתי גרמה לגאווה בערב העובדים והעלתה את תחושת ההשתייכות.

סוף דבר

הפרס הלאומי לאיכות הוענק על ידי סגן ראש הממשלה ושר התמ"ת מר אלי ישי בטקס חגיגי

תמונה מתוך שער ירחון פנימי המופץ לעובדי החברה
במרכז התמונה – השר אלי ישי
מימין השר, אורנה קמין שהובילה את היוזמה
משמאל השר, מר אהרון מירסקי, מנכ"ל הארגון והsponsor    של היזמה

להרשמה השאירו פרטים

    ארכיון ניוזלטרים >>