ניוזלטר מס 4 בנושא ניהול שינויים

אורנה קמין, מנכ"לית OK יועצים לניהול

"אנחנו מה שאנחנו מורגלים לעשות" – אריסטו

התלבטתי רבות לגבי בחירת הנושא לניוזלטר הרביעי, ולבסוף החלטתי לחזור לנושא שהתמקדתי בו בניוזלטר הראשון והוא – ניהול שינוי. ככל שאני רואה יותר ויותר ארגונים מתחדדת אצלי ההכרה שכל פרויקט יעוץ הוא בעצם ניהול של שינוי. לפעמים הכותרת היא ניהול פרויקטים, לפעמים – הכנת ארגון להסמכה של ISO 9001, לפעמים – שדרוג מערכת האיכות או ביצוע מבדקים – כמו שנאמר: You name it!. לפני ההערכות לאספקת הסחורה בדמות: הקמת PMO בארגון, מיסוד מערכת איכות וכדומה, נדרש להבין שמדובר בשינוי מערכתי. גם אם הארגון הוא בהיקף של מחלקה או צוות או אפילו אדם אחד. הגישה המערכתית רואה את המכלול של הארגון בתוך סביבה גדולה יותר, הכוללת גם את הממשקים שלו לארגונים אחרים ו/או מחלקות וצוותים עימם הוא בא במגע.  שינוי משמעו הטמעת התנהגות ארגונית שונה ממה שהיה קודם. לכן, לא מספיק רק לקבוע קריטריונים להצלחה בדמות של מדדים או הטמעת תהליכים חדשים. כדי שהשינוי יצליח, תוכנית השינוי צריכה להוסיף גם התייחסות לגורמים האנושיים.  אין זה מספיק להתמקד בראייה צרה של שיפור במדדי לו"ז, עלות ואיכות אלא בנוסף להקנות ידע ולשפר יכולות כך שלארגון תהיה היכולות להתמודד עצמאית עם אתגרים שינבעו משינויים נוספים בעתיד. הצלחת השינוי תימדד על פי התוצאות של התנהגות העובדים בארגון לאורך זמן; גם לאחר שהמיקוד בשינוי הסתיים והעבודה תחזור לשגרה החדשה.

הניוזלטר הנוכחי מכיל ארבעה מאמרים:

מי בעד ומי נגד השינוי? גישת קורט לוין לניהול שינוי

הטמעה של שינוי תהליכי כרוכה בשינוי התנהגות של מנהלים ועובדים בארגון. בהינתן הנתון הטרגי ש70% מיוזמות השינוי נכשלות – נדרש שאת השינוי יובילו מנהיגים אמיצים, מתוך או מחוץ לארגון וינהלו את השינוי כפרויקט. כדי שהשינוי יצליח נדרש להתייחס גם להיבטים האנושיים הכרוכים בשינוי. המאמר מתאר גישה לניהול ההיבטים האנושיים במונחים של מאזן כוחות.

>>> להמשך קריאה – לחצו כאן

יועץ פנימי או יועץ חיצוני? מה עדיף?

החלטנו לעשות שינוי בארגוננו. האם ניקח יועץ פנימי ,או שנזמין יועץ חיצוני שיעזור לנו?

>>> להמשך קריאה – לחצו כאן

תרבות ארגונית – שימור ושינוי

מה זה ארגון אינטליגנטי? האם לשתף פעולה עם מתחרים? על כך ועוד במאמרה של ד"ר עדנה פשר, בנושא תרבות ארגונית. הכותבת מאתגרת את המנהלים בארגון לבדוק האם הקונצפציות, הערכים והתרבות הארגונית לפיהם מתנהל הארגון עדיין רלוונטיים, או שכדאי לשקול לשנותם.

>>> להמשך קריאה – לחצו כאן

"אם אתה לא יכול למדוד את זה, אתה לא יכול לנהל את זה", פיטר דרוקר

כיצד נמדוד את איכות תהליך השיפור עצמו?

השקענו בתהליך חדש, עם יועץ פנימי או חיצוני. לאחר מספר חודשים, בהם מוטמע שינוי רציני, מונח על שולחן מזמין העבודה ספר נהלים המתעד את השינוי, ואת ההתנהלות החדשה המצופה מהעובדים והמנהלים.   למותר לציין, שהשינוי נסקר ואושר על ידי כל הנוגעים בדבר. כיצד תדע ההנהלה אם אכן הארגון מתנהל על פי התהליך החדש? האם הוא אכן מתאים? האם נוח לעבוד איתו? האם מטרות השינוי הושגו? האם יש שיפור בביצועים?

>>> להמשך קריאה – לחצו כאן

קריאה נעימה,

שלכם,
אורנה קמין

אהבת ? ניזלטרים נוספים שיכולים לעניין אותך נמצאים ב- ארכיון ניוזלטרים מבית OK יועצים לניהול

להרשמה השאירו פרטים

    ארכיון ניוזלטרים >>