ניוזלטר 35 – ידע הוא כוח? האם קליטה של מומחים לארגון תוביל אותו קדימה? רוצים מתכון להצלחה?

אורנה קמין, מנכ"לית OK יועצים לניהול

ניוזלטר זה דן במספר מיתוסים הקשורים לידע ומומחיות:

  1. ידע הוא כוח? סיפרו לנו סיפור לא נכון!
  2. קליטה של מומחים ואנשים מוכשרים גורמת לכך שהארגון מוכשר ומומחה. האמנם?
  3. רוצים שאגלה לכם את המתכון להצלחה? ספוילר – יש כזה!

על כל אלה בניוזלטר שלהלן.
מחכה לשמוע מיכם. תרם? מסכימים?

ידע הוא כוח? סיפרו לנו סיפור לא נכון!

ידע הוא מומחיות שיש לאדם ספציפי ברמה האישית, או לחברה שיש לה עובדים מוכשרים ומומחים. נכון שאי אפשר להיות מומחה בלי ידע, אבל נזכור שידע הוא רק כוח פוטנציאלי. תלוי בפעולות שנעשה עם הידע הזה.

ברמה הארגונית, ידע הוא כוח אם עושים פעולות לנהל אותו, לשמר ולהגדיל אותו. שיטה שעוזרת היא להגדיר תהליך עבודה, המסתייע בידע שמאורגן בתבניות. תהליך עבודה סדור, המורכב ממפת דרכים שמובילה אותנו צעד אחר צעד לקו המטרה. לא ממציאים את הגלגל כל פעם מחדש! כדי לפרוץ את הגבולות צריך לעבוד עם גבולות ומסגרת. נשמע מוזר, אך כשעובדים בלי שיטה או גבולות, במקום למנף את הידע ככוח, אנו מותשים מכך שאנו יורים לכל הכיוונים. וכאשר קורית תקלה, מתחקרים את הסיבה לכך ומתקנים את התהליך שיצר את התקלה. לא מסתפקים במעקף מהיר. תיקון התהליך גורם לידע הנצבר במקום אחד להפוך לחלק מהידע הארגוני. וזהו כוח!

האם הכישרון הארגוני הוא סך הכישרונות והמיומנויות של העובדים שלו?

ארגונים מגייסים אנשים עם מיומנויות וכישורים הדרושים לביצוע המשימות שלהם, ובנוסף, מדריכים ומכשירים את עובדיהם כדי שירכשו מיומנויות וכישורים מתאימים לביצוע עבודתם.
האם זה מספיק לדעתכם? האם ארגון שהעובדים שלו מוכשרים וכשירים הוא ארגון מוכשר? האם ארגון שהעובדים שלו מיומנים הוא ארגון מיומן?
המאמר שקישורו כאן  עונה לשאלות: מהו ארגון מיומן? איך יוצרים ומשפרים מיומנות ארגונית? או בקיצור: איך מגדלים ארגון מוכשר לתפארת מדינת ישראל ושאר אומות העולם?

 

מחפשים מתכון להצלחה?

מנהלים רבים מעוניינים להנחיל בארגון שלהם שיטת עבודה שתגרום לכך שהעבודה תזרום בצורה מוצלחת. מנהל בכיר באחד הארגונים ביקש מאתנו שנבנה לו *ספר מתכונים*, הכולל מתכון להכנת דרישות שיווקיות, מתכון להעברת הדרישות לפיתוח וכך הלאה וכך הלאה.

מניין בא המושג מתכון? כמו בספר בישול של אוכל. מי שעובד לפי מתכון, מצליח. מי שמאלתר, לפעמים מצליח יותר ולפעמים מצליח פחות. אך גם אם הוא שף שמאלתר תוך כדי תנועה והתוצאה ממש מעולה וטעימה, האם הוא תמיד יידע לחזור על ההצלחה? או: האם ההצלחה תלויה רק בביצוע שלו? איך נוודא שכולם יידעו להוציא עבודה טובה?

כך נולדו ספרי בישול או אתרי בישול של מתכונים. המומחים הכי גדולים משתפים את המתכון או השיטה שלהם, כך שכל אחד שיודע לקרוא יכול לחזור על המתכון צעד אחר צעד וליצר ההצלחה. כאשר התוצאה לא משביעת רצון – אפשר לתקן את השיטה או המתכון.
הבנו את האנלוגיה? ארגונים שרוצים להצליח בונים לעצמם שיטת עבודה המשולה לספר מתכונים. השיטה הינה ברת חזרה, כך שמי שמשתמש בה היטב, גורם לכך שתוצרי העבודה שלו הרבה יותר טובים מאשר השיטה המוכרת של יציאה לדרך ומחשבה מה עושים תוך כדי תנועה.
רוצים להבטיח שהמתכונים שלכם מעולים? לימדו משפים שעשו זאת בעבר ויודעים להנחיל את הידע. במקרה של ארגונים – פנו ליועצים שיש להם הוכחות על טיב המתכונים שלהם מהטמעה בארגונים אחרים. בהצלחה!

מה דעתך על המתכון?

 

להרשמה השאירו פרטים

    ארכיון ניוזלטרים >>