ניוזלטר מס 20 בנושא חידושים ואתגרים במודל 2015 של תקן 9001 ISO

אורנה קמין, מנכ"לית OK יועצים לניהול

ושא הניוזלטר הפעם הוא – חידושים ואתגרים בהקשר של ISO. כן, כן, אתם שומעים נכון – חידושים ואתגרים בגרסה החדשה של תקן  ISO 9001. לתקן עצמו יצא שם של תהליך שחייבים לעבור כדי להיות ספק של ארגון ממשלתי כלשהוא; כוונת המשורר הייתה טובה: לקוחות רוצים להיות בטוחים שהספקים שלהן יודעים לעבוד, ולכן יספקו להם מוצרים בזמן ובאיכות הנדרשת. כוונות טובות, אך הביצוע היה לא משהו בלשון המעטה. חלק מהארגונים (לא אתם…) היו עושים את המינימום הנדרש כדי לעבור את ההסמכה. הייתה דרישה למספר נוהלי חובה – וכתוצאה מכך – לכל הארגונים באשר הם יש אוסף נהלים שעובר מבדק, בלי קשר לערך המוסף של אותם נהלים מרובי מלל.

כל הנ"ל – מאחרינו. התקן החדש הסיר את הדרישה לנוהלי חובה: מדריך האיכות, בקרת מסמכים, בקרת רשומות, מבדקים פנימיים, בקרת מוצר לא מתאים, פעולה מונעת, פעולה מתקנת. במקום זה נדרש לעשות עבודה אמיתית שמוסיפה ערך לארגון וללקוחותיו. כן! – תם עידן ה"ויזו", אך במקום זאת – הדרישה היא למפות את תהליכי העבודה בארגון בצורה בהירה, כך שברור לכל סדר הפעולות ואחריות בעלי העניין השותפים למלאכה, הפעילויות הנדרשות לביצוע כל תהליך, השיטה לביצוע כל פעילות, הקריטריונים/מדדים המעידים שהתפוקות איכותיות, מי האחראי לביצוע כל פעילות, מי הלקוח של כל תפוקה, האם קיימים סיכונים בתהליך וכיצד מתמודדים עימם ומה ההזדמנויות לשיפור התהליך. מיפוי תהליך דורש הבנה בתהליכים והשקעה בשיפור בטווח הקצר כדי לקצור פירות בהמשך.

ניוזלטר זה, מביא את הגישה החדשה של התקן. לראשונה מדובר על גישה מערכתית, המדגישה גם את התוצאות של תהליכי העבודה, ולא רק את איכותם; כמו כן – התקן הותאם גם לארגוני שירות ולא רק לארגונים העוסקים בפיתוח מוצרים. ניסוח התקן הינו כזה שהוא מתאים לכל תהליכי העבודה בארגון באשר הם.

המאמר הראשון, חדש על המדף – 9001 ISO מודל 2015, סוקר את כל החידושים במודל 9001 ISO גרסת 2015. המודל עצמו מתוכנן להשתחרר לעולם בספטמבר 2015, עם תקופת חסד של שלוש שנים. המלצתי – רוצו ליישם! חבל לחכות ל-2018 לרגע האחרון. למי שצריך עזרה כיצד עושים זאת, אנחנו כאן!

המאמר השני, המבנה של תקן האיכות 9001 ISO גרסת 2015 ואילך מתאר את מבנה התקנים החדש שהינו משותף לכל משפחת תקני ה-ISO. הדבר עונה על צורך של ארגונים שמטמיעים מספר רב של תקנים במבנה ושפה משותפים, כדי להטמיע מערכת איכות אינטגרטיבית.

לסיכום, מודל 2015 של התקן מאתגר את מנהלי ועובדי הארגון לראות את התמונה הכללית, למפות את תהליכי העבודה, לסדר את הפאזל – מה קודם, מה אחר כך, להבין מה יכול להשתבש בכל שלב, לבדוק תוצאות מול יעדים ועוד; דרישות אלה מאתגרות הרבה יותר מאשר מה שהיה עד כה והסתכם במספר נוהלי חובה. כגודל האתגר, כך גודל התגמול לארגון המיישם.

רוצים להבין יותר, אנחנו כאן!

שלכם,

אורנה קמין

מנכ"לית OK יועצים לניהול

להרשמה השאירו פרטים

    ארכיון ניוזלטרים >>