ניוזלטר מס 17 בנושא ניהול דרישות

אורנה קמין, מנכ"לית OK יועצים לניהול

מי צריך להגדיר דרישות?

כל מי שמעוניין לקבל את התועלות הבאות, או לפחות את חלקן:
  • מוצר או שירות באיכות ובתכולה המצופים,
  • קיצור משמעותי של לו"ז הפרויקט
  • הקטנת כמות בעיות התקשורת וחיכוכים עם הלקוחות
  • הגדלת שביעות הרצון של כל בעלי העניין השותפים לדרך.
למעשה, כל מי שרוצה לבקש ממישהו אחר, מגוף כלשהו או אפילו מעצמו, שיעשו עבורו עבודה – צריך להגדיר במדויק מה הוא רוצה. הגדרה מדויקת כוללת בפירוט רב את פרטי הפרטים של העבודה. פירוט מדויק מאפשר לתאם ציפיות בין נותן העבודה ומבצע העבודה בתחילת הדרך ולבדוק את תכולת ואיכות התפוקה של התוצר בסוף הדרך.
מקובל לחשוב שהידע כיצד להגדיר דרישות אמור להיות נחלת מנהלי מוצרים שמגדירים לגוף הפיתוח את תכונות המוצר החדש, או נציגי גופים עסקיים שמגדירים לארגון מערכות מידע את תכונות המערכת החדשה. ובכן, נכון! אך לא רק אלה. אפשר להוסיף לרשימת "הלקוחות" של ידע זה – מנהלי משאבי אנוש שמגדירים דרישה לתהליך אותו יעשה יועץ; גופי פיתוח, תפעול ושירות שמגדירים תכולת עבודה למכרז או מיקור חוץ, גופי בדיקות שמאשרים את המוצר/שירות לפני השקתו, גופי תמיכה ועוד.
הגדרה ערטילאית של דרישות היא מתכון לכישלון. הנטייה לצאת לדרך בלי להגדיר במדויק לאן רוצים להגיע, ולהניח שבהמשך הדרך יתברר לנו מה בדיוק אנחנו רוצים היא אשליה. למען הסר ספק – אין כאן המלצה לא לצאת לדרך לפני שכל ההגדרות ברורות וידועות. אפשר בהחלט לעבוד בפיתוח המחולק לשלבים/מנות, כאשר בתחילת כל שלב מגדירים במדויק את התכולה לשלב הקרב; כמו כן מותר במהלך הדרך לשנות את הדרישות בהליך סדור. ללא קשר למודל העבודה הנבחר – הגדרת דרישות מדויקת תגביר משמעותית את הסיכוי שנקבל תוצר באיכות ובתכולה שאנחנו רוצים, תקצר משמעותית את לו"ז הפרויקט, תמנע בעיות תקשורת וחיכוכים עם הלקוחות ותגדיל את שביעות הרצון של כל בעלי העניין השותפים לדרך.
להגדיר דרישות במדויק דורש מאמץ. המאמץ כרוך בחקר התכולה של המוצר או השירות החדש, וכן בפירוק הדרישה לדרישות משנה עד שאפשר לנסח את הדרישה במדויק. המאמץ כדאי! מי שמגדיר דרישות במדויק למעשה לוקח אחריות על כל התהליך שיבוא אחר כך. המאמץ כדאי! מבטיחה באחריות!

איך מגדירים דרישות?

גיליון זה מוקדש לנושא ניהול דרישות ומתמקד באספקט אחד שלו – כיצד להגדיר דרישה במדויק. עוד נכונו לנו מאמרים נוספים שיעמיקו נושא חשוב זה. המאמרים בגיליון זה, באדיבותו של עמיתי: אלון מודעי.
שלושת המאמרים הבאים פותרים את התעלומה – כיצד מגדירים דרישה טובה ?
חלק ראשון המתחיל לפתור את התעלומה
חלק שני – ממשיך בעקביות בפיתרון התעלומה
חלק שלישי – הפיתרון במלואו !
ומאמר בונוס נוסף – עשרת הכללים להגדרת דרישה מדויקת
בניוזלטר זה אנו משתפים אתכם בידע חשוב כיצד מגדירים דרישות בצורה טובה. ידע זה נצבר לאחר מאות שעות של הגדרת דרישות למוצרים או שירותים בהם היינו מעורבים.
האם בפעם הבאה שתגדירו דרישות למוצר או שירות תשתמשו בידע שכזה? נשמח לשמוע.
תם ולא נשלם… המשך יבוא !
קריאה נעימה ומועילה,
שלכם,
אורנה קמין
להרשמה השאירו פרטים


ארכיון ניוזלטרים >>